کابل های حفاظت کاتدی

کابل‌های حفاظت کاتدی

کابل‌های مورد استفاده در سامانه‌های حفاظت کاتدی از نوع تک رشته نیمه افشان با روکش عایق هستند. هادی کابل باید از جنس مس رشته‌ای آنیل شده بوده و رشته‌ها نیز باید با مقطع دایره‌ای شکل باشند. روکش کابل معمولاً از دو بخش عایق و غلاف تشکیل شده است. عایق اولیه کابل باید از مواد از لحاظ فیزیکی و شیمیایی مقاوم به تأثیرات محیطی ناشی از سرویس در حالت مدفون یا غوطه‌ور ساخته شود. این موضوع باید از طریق اعمال پوشش پیوسته با خواص دی‌الکتریک کافی و مقاومت بالا به خراش، ترک‌دار شدن تنشی و گسترش شکاف تأمین شود. غلاف کابل نیز باید پیوسته بوده، ضخامت یکنواختی داشته و حداقل ضخامت الزام شده را برآورده نماید. غلاف کابل باید به گونه‌ای باشد که امکان حذف آن بدون آسیب دیدن عایق امکان‌پذیر باشد. روکش کابل (عایق و غلاف) باید به طور کامل عاری از هرگونه ترک، شکاف، خراش یا دیگر ناپیوستگی‌ها باشد.


مشخصات ابعادی و مقاومت الکتریکی هادی کابل‌های حفاظت کاتدی برطبق استاندارد IPS-M-TP-750

مساحت سطح مقطع

(mm۲)

حداقل تعداد سیم در هادی

 

حداکثر مقاومت الکتریکی هادی در ۲۰ درجه سانتی‌گراد

(Ω/km)

ظرفیت تقریبی عبور جریان هادی در ۲۵ درجه سانتی‌گراد

(A)

۴

۶

۱۰

۱۶

۲۵

۳۵

۵۰

۷۰

۹۵

۱۲۰

۷

۷

۷

۷

۷

۱۹

۱۹

۱۹

۱۹

۱۹

۴.۵۲

۳.۰۲

۱.۷۹

۱.۱۳

۰.۷۱۲

۰.۵۱۴

۰.۳۷۹

۰.۲۶۲

۰.۱۹۳

۰.۱۵۳

۴۲

۵۴

۷۳

۹۸

۱۲۹

۱۵۸

۱۹۶

۲۴۵

۲۹۲

۳۴۴

 

کابل‌های متداول مورد استفاده در حفاظت کاتدی براساس نوع روکش (عایق و غلاف) به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

کابل با روکش پلی‌اتیلن با وزن مولکولی‌بالا (HMWPE/PVDF یا Kynar)

در این نوع کابل، عایق و غلاف بر پایه ترموپلاستیک پلی‌اتیلن تولید می‌شوند. این نوع کابل که عمدتاً با برند تجاری Kynar شناخته می‌شود، بیشتر در محیط‌های حاوی کلر و خورندگی شدید از جمله خاک‌های حاوی کلر، آب شور، آب دریا و محیط‌های اسیدی با pH پایین کاربرد دارد.

کابل با روکش پلی وینیل کلراید (XLPE/PVC)

در این نوع کابل، عایق و غلاف بر پایه پلی وینیل کلراید یا ترکیب شیمیایی وینیل کلراید و استات وینیل ساخته می‌شوند. این کابل در کاربردهای متداول حفاظت کاتدی از جمله سازه‌های مدفون در خاک‌ها و آب‌های شیرین فاقد کلر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

شرکت برناالکترونیک آمادگی خود را جهت تأمین انواع کابل‌های حفاظت کاتدی براساس درخواست کارفرمایان محترم یا نیاز پروژه‌ها اعلام می‌دارد.