حفاظت کاتدی اسکله‌های فلزی

حفاظت کاتدی اسکله‌های فلزی

اسکله‌های فلزی به علت قرار گرفتن قسمت قابل توجهی از سازه در محدوده‌ رسوبات دریایی (Buried Zone)، غوطه‌وری (Immersed Zone)، جزر و مدی (Tidal Zone) و پاششی (Splash Zone)، در معرض خوردگی در محیط دریا قرار دارند. پدیده خوردگی در قسمت‌هایی از سطح که در معرض پاشش مداوم آب دریا (ناحیه پاششی) و مرطوب و خشک شدن به صورت یک تا دو بار در طول شبانه روز (ناحیه جزر و مدی) قرار دارند شدیدتر است زیرا در دوره خشک شدن، رسوب نمک دریا روی سطح باعث افزایش غلظت یون‌های خورنده و تشدید تهاجم می‌شود. شدت خورندگی محیط و اهمیت اقتصادی و استراتژیک اسکله‌های فلزی، استفاده از روش حفاظت کاتدی را اجتناب ناپذیر می‌نماید.


شماتیک سطوح و نواحی در محیط دریا

شماتیک سطوح و نواحی در محیط دریا

 

 

حفاظت کاتدی اسکله‌های فلزی معمولاً به عنوان روش مکمل پوشش و به دو روش آند فداشونده و تزریق جریان انجام می‌شود. انتخاب هر یک از روش‌های فوق براساس امکانات و محدودیت‌های موجود، انجام محاسبات مربوطه و تجربیات طراح صورت می‌گیرد.

 

معیارهای انتخاب نوع روش حفاظت کاتدی در اسکله‌های فلزی

روش حفاظت آند فداشونده تزریق جریان
نیاز به برق ندارد دارد
طول عمر حفاظت متداول حداکثر ۱۰ سال حداقل ۲۰ سال(قابلیت افزایش تا ۳۰ سال)
حتمال تداخلات جریانی و تأثیرات مخرب بر سازه‌های مجاور وجود ندارد وجود دارد
متداول‌ترین آندهای مورد استفاده آلومینیم اکسید فلزی مختلط (MMO)
روی پلاتینایز شده
پرکاربرد‌ترین آند آلومینیم به دلیل ظرفیت جریان‌دهی بالاتر اکسید فلزی مختلط (MMO) به دلیل مقرون به صرفه‌تر بودن

 

در حفاظت کاتدی اسکله‌های فلزی، آندها در نقاط مختلف غوطه‌ور اسکله (مانند شمع‌ها) نصب شده تا سازه را مورد حفاظت قرار دهند. آندهای مورد استفاده در روش آند فداشونده از نوع هم‌سطح (Flush Mounted) بوده و از طریق پایه با استفاده از جوش یا پیچ به سازه متصل می‌شوند. آندهای مورد استفاده در روش تزریق جریان در برابر صدمات فیزیکی و مکانیکی در محیط دریا آسیب‌پذیرند بنابراین توصیه می‌شود این آندها به منظور جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌های ناشی از امواج و دیگر عوامل خارجی، در یک غلاف غیر فلزی قرار ‌گیرند.

 

 نحوه نصب آندهای آلومینیم در حفاظت کاتدی شمع‌های اسکله‌های فلزی به روش فداشونده

نحوه نصب آندهای آلومینیم در حفاظت کاتدی شمع‌های اسکله‌های فلزی به روش فداشونده

 

شرکت برناالکترونیک با داشتن بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در زمینه حفاظت کاتدی، آمادگی خود را جهت طراحی، تأمین تجهیزات، مشاوره و اجرای سامانه‌های حفاظت کاتدی اسکله‌های فلزی و همچنین پیاده‌سازی سامانه‌های پایش حفاظت کاتدی برای آن‌ها اعلام می‌دارد.